De title tag is HTML die kort en krachtig samenvat waar de inhoud van uw pagina over gaat. Title tags moeten in de zoekmachine opvallen door middel van pakkende, korte, informatieve tekst.
Title Tag lengte checker
De Title Tag code ziet er als volgt uit:
<head>
<title>Uw titel plaats u hier</title>
</head>
- Hou het kort - 55 tot 59 karakters inclusief spaties- 55 is het beste om aan te houden om te voorkomen dat mogelijke het laatste woord afgekapt wordt door Google aan het einde zodat je een woord krijgt als dit aan het einde: wo...
- Soms kunt u meer karakters kwijt (niet elke letter neemt evenveel ruimte in, een W heeft bijvoorbeeld meer ruimte nodig dan een I.) voordat Google de woorden afkapt. Maar door u aan deze limiet te houden zorgt ervoor dat u niet teveel keywords gebruikt en woordgroepen in de titel, dat soms tegen u kan werken in uw Google resultaten.
- Als uw title tag absoluut meer karakters nodig heeft kunt u het altijd testen in Google met een marginaal langere titel. Kijk hoe dit eruit ziet in Google. Als Google het toch afkapt kunt u dit later altijd aanpassen naar een kortere tekst.
- Title tags worden algemeen gezien als de belangrijkste element voor SEO. Zorg er dus voor dat elke pagina op uw website een verschillende <title> tag heeft.
- Meestal zal uw <title> tag afgebeeld worden in de Google zoek resultaten (en natuurlijk ook Bing, Yahoo, Ask en andere zoekmachines). Het is de blauw onderstreepte link die mensen aan kunnen klikken:
- De <title> is ook te zien in elke browser , helemaal aan de bovenkant:
- De title tag word geplaatst in de HTML <head> van uw webpagina:
<html>
<head>
<title>Uw titel plaats u hier</title>
<meta name=”description” content=”Uw meta description komt hier”>
<meta name=”keywords” content=”keyword, keyword, keyword, keyword”>
</head>
<body> ...
- Een mogelijkheid om extra op te vallen is om elk individueel woord in uw <title> tag te beginnen met een hoofdletter (kapitaal). Dit Geeft Over Het Algemeen Een Hogere Kans Op Een Klik Op Uw Link.
- Een goede opbouw van uw title tag is: <title>Belangrijkste Keyword en Tweede Keyword | Merk- /bedrijfs naam</title>
- Als uw merknaam (bijvoorbeeld website of Bedrijfsnaam) het belangrijkste is voor SEO - dan kunt u als alternatief gebruiken: <title>Merknaam | Belangrijkste Keyword - Tweede Keyword</title>
- U kunt ook overwegen om alleen één belangrijk keyword of zin, of uw merknaam te gebruiken als dit voor sommige pagina's beter werkt.
- Ondanks dat u keywords gebruikt in uw <title> tage moet u er wel voor zorgen dat deze de inhoud van de pagina duidelijk beschrijft zodat u alleen relevante bezoekers op uw webpagina krijgt. Het heeft geen zin bezoekers te ontvangen op uw website die gelijk weer vertrekken. Dat is ook slecht voor uw SEO score. En gebruik zeker geen vage titels zoals "Pagina 38", "Mijn blog" of "Over ons".
- Schrijf in duidelijk Nederlands - vermijd marketing gewauwel maar schrijf in een stijl die aantrekkelijk is en de aandacht trekt.
- !! De Meta Tag "Keywords" die u in het voorbeeld ziet, zit in veel CMS systemen standaard nog in de pagina verwerkt en heeft geen toegevoegde functie meer. U kunt deze nog wel gebruiken maar u dient er dan voor te zorgen dat de keywords die u daar plaats ook precies zo op de webpagina voorkomen in de tekst. Als dat niet zo is kan dat uw seo ranking schaden.